Kedves Olvasók!

A most egy rendhagyó foglalkozást fogunk tartani. A mai olvasás és szövegalkotás témája a pénz lesz.

Az első gyakorlatban különböző, ismert közmondásokat soroltam fel, kérlek benneteket, hogy mondjátok el, melyik mit jelent!

A.) A pénz nem boldogít.

B.) Ki mint vet, úgy arat.

C.) A pénznek nincs szaga.

D.) Pénz beszél, kutya ugat.

Köszönöm. Most kérlek, aszerint szerveződjetek csoportokba, hogy melyik közmondással értetek egyet. Adok rá pár percet, nyugodtan át is ülhettek a csoporttársak mellé! Persze, vihetitek a széketeket is!

Hűha, hát látom, hogy a C csoportban alig férnek el azon a kis helyen, kérem a legkisebb csoportot, azaz az A-t, hogy menjen egy kicsit arrébb, hogy a többiek kényelmesen elhelyezkedjenek.

Most különböző tulajdonságokat sorolok fel, kérlek, kapcsoljátok őket a gazdaghoz vagy a szegényhez aszerint, amelyikre igaznak érzitek!

Tulajdonságok:

aljas, ambiciózus, becsületes, befolyásos, buta, hatalomra vágyó, kényelmes, korrupt, lusta, műveletlen, okos, rafinált, segítőkész, talpraesett, tanult, törtető, ügyes

Mit gondoltok, mi lehet ezeknek a párosításoknak az oka? Milyen tulajdonságokkal tudnátok még kiegészíteni?

Szóval – csak hogy jól értem-e – úgy általában, aki gazdag, arról azt feltételezzük, hogy nem becsületesen szerezte a vagyonát, igaz? Létezik-e szerintetek olyan gazdag ember, aki becsületes? És olyan szegény, aki lusta? Megváltoztatja-e a személyiségünket a pénz vagy annak hiánya és miért?

Érdekes, amit mondotok, mindenképpen elgondolkodtat.

A következőkben különböző, elképzelt szituációkat fogok felolvasni, kérlek benneteket, hogy utána vitassátok meg a csoport tagjaival, hogy hasonló helyzetben mit cselekednétek.

1. szituáció

Egy osztályban valaki ellopja a kirándulásra félretett osztálypénzt. Az osztályfőnök hiába kéri a tettest, az nem jelentkezik. Így nem marad más választás, mint lemondani a kirándulást vagy a szülőktől ismételt befizetést kérni. Az osztályfőnök szeretné megbeszélni a gyerekekkel, hogy mi legyen. Ti milyen megoldást javasolnátok?

2. szituáció

Két munkatárs sokáig együttműködésben dolgozik, az évek óta zökkenőmentesnek gondolt kapcsolat azonban megromlik, mert a főnökség egyik oszlopos tagja nyugdíjba megy és új pályázatot írnak ki a pozíciója betöltésére. Egyikőjük mindenképp megpróbálja megszerezni a plusz jövedelemmel járó állást, és úgy dönt, egyik estére személyes találkozást kér a főnökségtől. Ezen a beszélgetésen aztán megpróbálja befeketíteni kollégáját, ami visszajut annak fülébe. Mit tennétek a főnökség helyében? És mit a másik pályázó fél nevében?

3. szituáció

Egy bank a karácsony közeledtével új tévéreklámot forgat. A reklámozásért felelős csoport olyan ötlettel áll elő, hogy érdemes lenne a készülő népszerűsítő és szerződéskötést ösztönző kisfilmben egy olyan családot bemutatni, amelyben személyi kölcsönök felvételével sikerülne minden családtag vágyott ajándékát megvenni. Az aláfestő szövegre a „A családi karácsony az álmok beteljesülésével válik igazán meghitté és boldoggá, ebben segít a … bank. Igényeljen ön is mihamarabb … személyi kölcsönt, hogy az álmok valóra is válhassanak.” találták ki. Hogyan reagálnátok a csoport ötletére, ha ti lennétek a bank igazgatója?

Igen, igen, erről még sokat tudnánk beszélgetni, de sajnos az órának vége.

Nagyon örülök, hogy ilyen komolyan vettétek a gyakorlatokat és ilyen szépen és aktívan dolgoztatok.

Kérem, hogy a teremben csak az maradjon bent egy percre, aki ellopta a Louis Vuitton pénztárcámat és az American Express hitelkártyámat, a többieknek SZÜNET!

(A kép Nádi Boglárka gyönyörű alkotása, forrása: www.behance.net)